De Stedentrip - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu De Stedentrip - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu

De Stedentrip

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

26 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Los Angeles

Lange tijd niets van me laten horen, maar dat maakt dit verhaal juist completer. Hier volgt een reis langs alle plaatsen die ik samen met Sebas heb aangedaan.

De reis begon in New York. Deze bekendste stad van de VS is erg druk en dat idee wordt versterkt doordat de gebouwen om je heen erg hoog zijn en de straten niet Amerikaans breed. Dit geeft de stad juist een gezellige sfeer. Overal zijn mensen en de stad leeft altijd! New York is natuurlijk bekend vanwege Time Square en Broadway. Hier staan de grote reclameborden en worden de musicals als eerste uitgevoerd. Hier moest ik natuurlijk gebruik van maken en dus zijn we naar The Little Mermaid gegaan, geweldig!

Cleveland was de tweede stad die aangedaan werd. Deze stad voelt klein na het grote New York. Dit is de stad van de Rock and Roll Hall of Fame, hét muziekmuseum. Dat was erg leuk om te zien, ze hadden er allemaal outfits van de meest uiteenlopende muzikanten. Bono en zijn U2 band, Michael Jackson, Elvis Presley, Tina Turner, Kurt Cobain en 'zijn' Nirvana etc etc. Dit museum is meteen ook het hoogtepunt van Cleveland. Verder is een straat met leuke restaurantjes en is het erg leuk om langs Lake Erie te lopen.

Chicago is weer een totaal andere stad, het is gezellig vergelijkbaar met New York, het ligt aan een meer net als Cleveland. Maar daar houden de vergelijkingen wel op. Het meest unieke voor Chicago is dat er ontzettend veel sirenes klinken! Om de minuut hoor je weer een brandweer/ambulance voorbij rijden met ontzettend luide sirenes. Soms heb je het gevoel dat ze gewoon rondjes rijden om sneller van A naar B te gaan. Het is echt niet normaal hoevaak je daar het geluid van een voorangsvoertuig hoort, dag én nacht!
Deze stop was de langste stop tot dan toe. Dit had te maken met de trein, we konden namelijk niet snel een ticket krijgen en daarmee verlengden we ons verblijf met 2 dagen. Op deze manier had ik wel de kans de stad beter te leren kennen dan de vorige twee (het centrum dan)

Stad nummer 4 was Denver, met de trein zijn we de Great Plains overgestoken zonder ze echt goed te kunnen zien. Wat we wel hadden gezien was een bever/otter op een punt waar we een tijdje stil stonden. Hij had net een tak te pakken, dat was erg leuk om te zien.
Denver is de stad voor de rockies. Je ziet ze dan ook continu liggen, dat geeft een leuk uitzicht. Denver zelf heeft toeristen niet erg veel te bieden. Er is 1 straat die erg gezellig is, er zijn zelfs terasjes aan! Deze straat noemde we de green mile (Chicago heeft de Magnificent Mile en deze straat stond in het groen aangegeven op de kaart). Hieraan zijn ook eigenlijk alle winkels en is het enige echte centrum van Downtown. Dat het niet een toeristische nr 1 bestemming is, betekent niet dat ik me er niet heb kunnen vermaken. We zijn naar het stadion van de Denver Broncos geweest, het aquarium, het museum van Denver en Colorado, de campus van de Universiteit (een gebied met nagebouwde huizen uit de tijd dat Denver net een stad was) en wandelingen gemaakt in steden buiten de Green Mile.

San Francisco was de op een na laatste stad van de trip. Deze stad is erg mooi! Een aanrader voor iedereen! De stad was erg koud, iets wat ik niet verwacht had. Er hing continu bewolking en het waaide erg hard. Ik liep eigenlijk continu in een trui, wel erg raar na de warmere andere bestemmingen. Desondanks was de stad echt leuk. Er zijn overal (steile) heuvels die je moet beklimmen om je bestemming te bereiken. Chinatown is ook echt een chinatown, met echte chinese marktjes, het deed wel een beetje Hong Kong aan.
Het Golden Gate Park is heel erg mooi, er vliegen kolibries klein en snel en het voelt alsof je in een bos ver buiten de stad bent.
Ook de wandeling naar het Golden Gate was de moeite waard, je liep langs een typische Amerikaanse kindvriendelijke suburb, langs de baai waar een klein strand was naar de grote rode brug. Wat me verbaaste was dat hij zo ver buiten de stad ligt. Ik dacht altijd dat de brug de stad met een ander deel van de stad verbond en dus van centrum naar centrum ging. Dat is absoluut niet waar. De brug gaat namelijk van groen gebied naar groen gebied.
De wandeling over de brug is erg leuk en duurt een half uur(!), ik had het gevoel dat ik ongeveer 10 minuutjes bezig was.
Iets anders wat ik typisch voor San Fran ben gaan vinden is de grote hoeveelheid zwervers. Er zijn echt extreem veel zwervers in het centrum (shopping area) en ze zien er vaak slecht uit. Op dat moment heb je het gevoel dat je in een armer land bent in plaats van in het machtigste land ter wereld. Dat was erg naar om te zien. Al dat geld en toch zijn er mensen zo extreem arm.

Los Angeles, de eindbestemming, de laatste etappe. Veel heb ik nog niet van de stad gezien, ik ben er namelijk pas een dag. Toch heb ik al een beeld kunnen vormen over deze Hollywoodstad. Downtown is erg verschillend. Aan de ene kant doet het luxe aan met de afzetting(en) voor films en de brede palmboomlanen. Als je echter een beetje buiten deze straten loopt kom je in Mexico terecht. Je hoort alleen maar Spaans om je heen en ziet stoffenmarkten à la Istanbul. Kleine winkeltjes die stoffen en trouwjurken verkopen. Straatverkopers met allemaal speelgoed en bellenblaas. Mexicaanse en andere Latijns-Amerikaanse vlaggen zie je in overvloed.
Wat nog meer opvallend is, is het voetbal. Je ziet hier (net als in San Fran) veel meer voetbal op straat. Mensen in voetbalshirts en voetbalveldjes zijn er in overvloed.
Ik heb nog 2 volle dagen in LA voordat ik doorvlieg naar mijn volgende bestemming, Cusco via Lima. Ik hoop voor die tijd nog een indruk te kunnen krijgen van Hollywood en Beverly, waarschijnlijk maakt dit mijn beeld over LA nog completer.

Dit was (bijna) mijn reis door de US of A, de eerste twee maanden van de zes maanden durende reis zitten er zo goed als op. Vrijdag begint deel 2 van mijn grote avontuur, uiteraard houd ik jullie op de hoogte van mijn belevenissen in Peru.

Keep u posted!

  • 26 Augustus 2009 - 15:49

    Simone:

    Hee,

    Hehe dat duurde lang voordat er weer een verhaal kwam.
    Maar ik blijf gewoon wachten op de foto's en de verhalen.

    xx

  • 26 Augustus 2009 - 16:38

    Metsje:

    Hoi Lieverd,
    Mooi om de verschillen tussen die steden te lezen. Ik denk dat ik maar naar het rustige Denver ga en vandaar naar de Rockies, ook leuk om nog eens een bever te zien.
    Natuurlijk ben ik ook beniuwd of je nog beroemdheden gaat spotten in LA.
    Geniet nog maar even lekker samen en dan op naar de airport.

    Liefs, Mama

  • 28 Augustus 2009 - 06:38

    Yvon:

    Heej!

    Echt super leuk om weer wat van je gehoord te hebben!!! :D
    En héél veel plezier in Peru!

    EN...ik heb nog goed nieuws....ik ben gister afgestudeerd!!!! :D

    We horen snel weer van elkaar!

    x

  • 28 Augustus 2009 - 13:49

    Elike:

    Klaar voor de volgende fase. Daar zul je meer uitersten zien, rijk en arm. Iedereen kent die plaatjes wel van dure, hoge flats naast krotten.
    De VS is helaas niet meer het machtigste land ter wereld. Hoge schulden en alleen in naam nog hoog gehouden door de rest van de wereld die daar nog interest in hebben.
    De VS sleurt haar buurlanden mee naar de afgrond, zoals Canada. Zelfde zorgsysteem en dergelijke, waardoor jonge mensen niet kunnen studeren of verzekerd zijn en dat zelfs tot zelfmoordneigingen leidt.
    Veel succes met de taallessen. Hopelijk heb je het snel onder de knie! Studeerse en have fun.
    Adios!

  • 28 Augustus 2009 - 14:32

    Namkje:

    Hey die Marieke,

    Wat heb je al veel gezien daar!Wat een verschillen overal.In de steden, mensen(arm/rijk) en klimaat.
    Nu op weg naar Peru! Enjoy! We zijn heel benieuwd naar jouw indrukken. Veel succes daar.

    Lfs, Namkje

  • 29 Augustus 2009 - 18:13

    Beppe:

    Hallo Marieke
    In gedachten reis ik een beetje met je mee.Je ziet heel veel leuke en minder leuke dingen en er komen zeker nog veel meer indrukken bij.Ik hoop dat alles een beetje aan je verwachting beantwoord.Ik wens je succes met je studie en geniet er ook lekker van.

    Liefs beppe

    Liefs beppe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Los Angeles

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 November 2009

Hulp

14 November 2009

Peruaanse kinderen

05 November 2009

Duizelingwekkende Hoogtes

09 Oktober 2009

Manu Jungle

19 September 2009

Tarray, een andere school
Marieke

Actief sinds 02 Juli 2009
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 22104

Voorgaande reizen:

08 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Mijn tweede reis

01 Juli 2009 - 22 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: