Tarray, een andere school - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu Tarray, een andere school - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu

Tarray, een andere school

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

19 September 2009 | Peru, Cusco

Afgelopen week was ik niet in Cusco, maar in Tarray, een pueblo (gat) in de Sacred valley. Deze vallei staat bekend om zijn Inca ruines. Het leek me wel leuk om een keer te leren in een andere omgeving en ondertussen een beetje te touren door de vallei. 6 andere mensen (allemaal meisjes) hadden ditzelfde plan. De school was dus het terrein van de Chicas geworden! Er was één docent mee, Ricardo. Hij staat bekend als de grootste playerdocent van de school. Ik was benieuwd.

Naast een vrouwenliefhebber was hij ook een goede docent, de beste tot nu toe. Ik heb erg veel geleerd deze week. Dat was wel fijn omdat ik niet zoveel Spaans sprak. De voertaal was Duits/Engels omdat 4 van de 7 chicas uit Duitsland kwam en de andere 3 (incl ik) uit NL. Erg gezellig maar niet heel erg goed voor je Spaans! Dan is het wel fijn dat je in ieder geval een hele hoop leert tijdens de lessen.

Naast leren waren er ook een aantal uitjes gepland. Op maandag gingen we met Ricardo door de bushbush naar een waterval. Dat was een erg leuke wandeling. Over een soort van pad wat niet vaak gebruikt werd en daarom meer boom was dan pad. Ook had het water de snelste weg gevonden in het pad waardoor je soms door het water moest lopen. Heerlijk op je All Stars! De waterval was niet super bijzonder, maar de wandeling was het zeker waard geweest!

Op dinsdag gingen we naar Salineras, dit is een zoutwinningsplaats. Uit de bergen wordt het zout gehaald en doormiddel van water zakt het zout de terrassen af. Het zout is keihard en lijkt net sneeuw! Het proeft alleen niet zo... Het water wat langs de terassen stroomt is zouter dan de zee.
We liepen met de groep over de zoutterassen en dat was echt super leuk om te doen. De stenen rand van de terrassen was niet altijd even breed. Regelmatig liep je met de gedachte: ´Ik hoop dat ik niet naar beneden stort en op de bevroren zoutzee onder me terecht kom!´

Op woensdag en vrijdag hadden we een kampvuur, met alleen op woensdag marshmellows. Degene die ik uit Cusco had meegenomen werden het lekkerst gevonden. Daarom besloten we op vrijdag geen marshmellows meer te halen.

Op donderdag gingen we naar de ruines van Pisác. Het ´grote´ dorp in de buurt. Deze wandeling was ook weer heel erg mooi. We begonnen (gelukkig) bovenaan en liepen naar beneden. Je begon bij een soort dorp mét Incadouches. Die waren erg grappig om te zien, heel erg klein maar ze werkte wel nog steeds! Naarmate je verder naar beneden ging kwam je minder dorp (dorp betekent iig 3 huisjes) en meer terrassen die gebruikt werden om dingen op te verbouwen.

Vandaag, zaterdag, hadden we via een vriend van Ricardo een busje gehuurd. Met dit busje reden we langs 4 dorpen. Eerst gingen we naar de ruines van Ollantaytambo. De hopen steen hier waren ooit een fort geweest waar Manco Inca een gevecht had gewonnen van de Spanjaarden. Deze winst was echter van korte duur want niet lang daarna kwamen de Spanjaarden terug met 4 maal zo veel mankracht en werden de Incas alsnog de pan in gehakt. Om deze ruines goed te bekijken moest je eerst een flinke klim maken over trappen. Een aantal van de mensen die meewaren trokken dat niet zo goed en liepen tergend langzaam en continu klagend de trappen op. Mijn conditie was na al die maanden niet sporten nog niet zo slecht dat ik erg veel moeite had met de trappen (gelukkig!!) Na Ollantaytambo gingen we lunchen in Urabamba, een erg lekker buffet vol groente (een wonder hier!). Vervolgens deden we de ruines van Moray aan. Deze ruines lijken een amfitheater, maar de Lonely Planet zegt dat ook deze terrassen voor de landbouw gebruikt werden. Als allerlaatste gingen we naar Chinchero. Het verhaal gaat dat hier de regenboog geboren is. De regenboog was helaas niet thuis, dus ik vond geen pot met goud:(

Inmiddels ben ik weer terug in Cusco bij mijn familie. Ik kan de hoogte inmiddels helemaal aan, dat is wel echt heel fijn. Niet meer totaal uitgeput als je een trap op loopt of uphill naar school!

Nog een laatste opmerking over de school van Tarray. De school was echt super mooi! Het is een soort huis gehuurd door AMAUTA. We hadden les in de woonkamer, wat erg grappig was en een ontspannen sfeer gaf. De tuin was erg groot, er stond een pooltafel en een tafeltennistafel. Ook hingen er drie hangmatten. Dit was niet het gaafste van de tuin, dat was namelijk dat er schapen liepen (2 grote en 1 kleintje) en ook nog 3 konijnen. Wat ook erg leuk was om te zien was dat er regelmatig kolibries nectar uit de bloemen aan het halen waren. Al dit deed de relaxte sfeer van Tarray erg goed!

Alle foto´s van Tarray en de tours heb ik online gezet (www.picasaweb.google.com/mariekeizelaar)

  • 20 September 2009 - 09:24

    Kees:

    He Chica,
    Wel een beetje Spaans leren he? Anders heb ik er niets aan als je mee bent op een reisje (-:

  • 20 September 2009 - 09:50

    Simone:

    Hee ot,
    Ik heb het gemist om niet elke dag met je te talken. Ook al had ik het wel erg druk;)
    Wat een leuke boel ik wou dat ik er ook bij was:D

    Jij doet leuke dingen terwijl wij naar Feyenoord moeten!
    En naar school...

    En het is mijn langste berichtje ooit:D

    Xx

  • 20 September 2009 - 14:48

    Anne Marie:

    hi Marieke,

    je bent zo te lezen echt veel aan het ondernemen. Goed dat je de trap weer op en af kan. Hoe is het met je taal? Met de familie waar je woont? Heb je nog meer plannen? Bijvoorbeeld kleine reisjes of ga je nog hoger de Andes in om te wandelen?

    Ondertussen heb ik hier in Amsterdam nog wat voor je ge-netwerkt. In Cusco, Arcopata 466, staat Hotel ''Cusi Wasi''. Dat is van de Lisbeth Tupayachi. Haar zus heet Miluska, die een fantastische schoenenwinkel op de Haarlemmerdijk heeft genaamd: Zapatito. Lisbeth spreekt een beetje Nederlands. In hotel Cusi Wasi werkt ook al jaren een Nederlandse genaamd Janna. Ze zouden zeker vereerd zijn met een bezoekje. Zou jij dan de hartelijke groeten aan Lisbeth van haar zus Miluska wilt overbrengen?
    Ondertussen ben ik zeer blij met de laarzen die ik van de week bij haar kocht. Grijs blauwe Andalusische boots.

    Volgende week ga ik lekker met Metsje uit eten, en met de meiden naar ponypark slagharen met kaartjes van Kees. Die heeft hij gewonnen met de postcode loterij. Kees is zeer teleurgesteld dat jij en Simone niet met hem meewilden. dus nu kunnen wij. Alle vindt het ook niks....: het wordt een fijne meiden pony-dag. en zo hoort het ook.

    Heel veel liefs van iedereen hier

    Anne Marie

  • 20 September 2009 - 15:54

    Metsje:

    Lieve Marieke,

    Mooie gebieden en plaatsen heb je bezocht.Jamer van je all Stars maar ja,in de bergen moet je ook echte wandelschoenen aan en die passen niet in je koffer natuurlijk. Veel te zwaar.Gelukkig kunnen ook all Stars in de wasmachine. Ik weet alleen niet in welke kleur ze erbij mij uit zouden komen. Vast anders, maar anders kan ook wel mooi zijn.
    Goed om te horen dat je toch wel vooruit gaat met dat Spaans.Het woord chica kende ik ook al wel maar ik neem aan dat je nu een grotere voorsprong op mij hebt genomen.
    Leuk je kaartje uit Peru. Ruik je daar ook het houtvuur in de stad of in de bergen of is het nog niet zo koud.
    Leuk om je verhalen te lezen. Zo ben ik toch een beetje bij je.

    Liefs, Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 November 2009

Hulp

14 November 2009

Peruaanse kinderen

05 November 2009

Duizelingwekkende Hoogtes

09 Oktober 2009

Manu Jungle

19 September 2009

Tarray, een andere school
Marieke

Actief sinds 02 Juli 2009
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 22099

Voorgaande reizen:

08 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Mijn tweede reis

01 Juli 2009 - 22 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: