Manu Jungle - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu Manu Jungle - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu

Manu Jungle

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 Oktober 2009 | Peru, Cusco

Vorige week vrijdag stond ik om half 6 op omdat de bus waar mijn jungle avontuur mee zou beginnen mij om 5 voor 6 ophaalde op het kruispunt met Avenida de la Cultura. Ik ging opgewekt, maar moe, de straat op en wachtte op de bus. Dat wachten duurde best lang omdat ik te vroeg was vertrokken, maar ook omdat de bus op een verkeerd kruispunt op mij stond te wachten. Ik zag namelijk al geruime tijd een bus met knipperlichten aan de zijkant van de weg staan. Het was echter te ver weg om te zien of het mijn bus was. Ook durfde ik er niet naar toe te lopen omdat ik niet precies wist waar de bus vandaan zou komen. Om tien over 6 kwam de bus, dezelfde die al een kwartier op het kruispunt stond te wachten, dan toch aanrijden en ik stapte in. We reden naar een klein plein in het centrum van Cusco om de rest op te halen. De groep bestond uit 3 Nederlanders (waaronder ik), 2 Canadezen en 3 Australiërs.

De rit was een erg hobbelig en langs vele diepe afgronden. Ik lette daar, in tegenstelling tot mijn medereizigers, niet heel erg op en vond het dus ook niet eng. De Canadese jongen die mee was zei halverwege, dat wij in dit soort situaties (smalle wegen in de bergen met afgrond ernaast) een vangrail hadden. Ik keek hem aan en zei, we hebben zulke wegen niet in Nederland, want we hebben geen bergen... Typisch andere kant van de oceaan gedrag:)

De eerste dag stopten we halverwege om een wandeling te maken en de cock of the rock te bekijken. Dit is de nationale vogel van Peru. We hebben hem uiteindelijk gevonden. Het was erg grappig om te zien hoe ze aan het oefenen waren om later in de lente een vrouwtje te versieren. Halverwege de oefensessie kwam er echter een echt vrouwtje opdagen en werd het gekkenhuis, iedereen wilde haar hebben en deed z'n best zo'n goed mogelijke indruk te maken.
's Avonds sliepen we in een dorp aan de rand van het Manu Cultural Park.

Dag 2 was een dag waarin we vooral veel vogels zagen. We gingen uiteraard weer verder met de bus, maar stapte over op de boot omdat er niet in heel het park autowegen zijn. De bootrit was een beetje slaapverwekkend, deinend op het water en door het vroege opstaan dommelde je af en toe in. Het mooiste wat ik vandaag aan acties heb gezien was een vogel die een wandelend blad op at, heel erg leuk om te zien!
's Avonds deden we een avondwandeling en zagen we voor het eerst andere dieren dan vogels. Twee tarantula's (jippie..), een slang en vele rupsen en kikkers.

Dag 3: vandaag gingen we naar de Macaw Clay lick waar de Ara's en andere papagaaien bijeen komen om klei te eten die goed helpt tegen het nog niet rijpe fruit wat ze eventueel gegeten hebben. Ara's zijn erg voorzichtige dieren, dus ze gaan alleen eten als er geen andere vogels in de buurt zijn. Omdat er de hele tijd aasgieren en havikken rondvlogen duurde het dus erg lang voordat er eindelijk gegeten werd. Om het wachten wat te veraangenamen deden we een weddenschap om hoe laat de vogels naar beneden zouden komen om van de klei te eten. Victoria (een Australische) won met exact de goede tijd, 10.04. De rest van de reis werd ze dan ook de witch genoemd.
's Avonds zaten we gezellig te kletsen en speelde Sharon (ook Australisch) gitaar.

Op dag 4 trokken we het echte deel van de jungle in, de reserved zone. De kans op het zien van apen en andere zoogdieren is hier een stuk groter omdat hier geen mensen mogen wonen. In het culturele deel mogen namelijk Indianen wonen en zelfs af en toe jagen. Deze reserved zone is dus bijna een mensvrije zone waar de dieren alleen bang hoeven te zijn voor elkaar. Vandaag zagen we dan ook 3 aapsoorten. De black spider monkey en de blanke kapucijnaapjes en doodshoofdaapjes. Ook zagen we kaaimannen en de 'prehistorische' vogel.

Dag 5: we gingen naar het meer waar de reuze otters wonen. Het was een erg warme dag en je zweette je de pleuris. Maar het was het zweet waard, want we vonden de reuze otters (kans is 50/50) en we zagen ze langer dan gewoonlijk. Ze waren aan het vissen en hadden verschillende kleintjes om zich heen. Het was een spektakel om te zien! Jammer genoeg kwamen ze niet heel dicht bij dus je kon ze alleen goed zien met je verrekijker.
Daarnaast zagen we de zwarte kapucijnaap en de woolie monkey vandaag en kaaimannen in het water.

Dag 6 was gingen we al weer op de terugweg. We moesten erg lang in de boot zitten omdat we een dag minder hadden dan normaal gesproken. Dit kwam omdat er een aantal mensen de Incatrail geboekt hadden, direct na de Jungletour en ze konden dus maar 7 dagen. Vandaag zagen we het grootste spektakel van de rit, namelijk een jaguar aan de rand van het water! Deze was een beetje aan het relaxen en om zich heen aan het kijken waardoor we goed uitzicht hadden op het beest. Super gaaf!!! De gids had in zijn 9-jarige carrière 'slechts' 34 keer een jaguar gezien. De kans was dus aanwezig, alleen niet heel erg groot. Ik was echt super blij!

Ook dag 7 was een lange reisdag, we stonden (net als alle andere dagen) super vroeg op. Het had de hele nacht geregend dus de rivier was heel erg wild. Super leuk om over heen te varen! Ook de busrit was wat hobbeliger dan normaal omdat er overal modder op de weg lag. Gelukkig waren er al wel wegwerkzaamheden bezig die de ergste rommel al hadden opgeruimd.

Alle ochtenden stonden we rond 5 uur op om om half 6 op pad te gaan. Als we vroeg op moesten ontbaten we in de boot (daar zaten we dan om 5 uur al in!) Ik ben nu helemaal gewend om rond 8/9 uur te gaan slapen en vroeg wakker te worden van het gestommel om me heen. Ik ben benieuwd of ik morgenochtend ook automatisch wakker word rond 5 uur, ik hoop het niet!

Foto's staan op facebook, picasa doet erg verveldend. De link: http://www.facebook.com/album.php?aid=102196&id=1428352940&l=e1547553d9
Je hoeft als het goed is geen lid van Facebook te zijn om te ze kunnen bekijken!

  • 09 Oktober 2009 - 05:40

    Simone:

    Lieve marieke,

    Ik wil ook mee, leuk om al die verhalen te zien en die beesten! Hadden ze niet toevallig pinguins en zebra's? Doodshoodaapjes komen uit peru vandaan:) Dat was k vergeten!

    xx

  • 09 Oktober 2009 - 06:47

    Kees:

    He Marie,
    Simone was me voor. Ik wil ook mee. Wat een leuke reis maak jij. Die grote gevlekte poes een hoogtepunt, dat kan ik me goed voorstellen. Hier in Amsterdam zit ik met een tamme nicht (wit, ook een beetje gevlekt) op schoot. Misschien moet ik ook maar weer eens naar Latijns Amerika, zucht (-: xxx

  • 10 Oktober 2009 - 13:38

    Namkje:

    Whow Marieke, jij ziet die schitterende flora en fauna in het echt!! Heb ook best zijn in zo,n reis. Wat een belevenis, dan neem je dat slaaptekort wel op de koop toe toch.Dit nemen ze je niet meer af en die slaap
    haal je vanzelf weer in.

    Liefs Namkje

  • 10 Oktober 2009 - 14:01

    Metsje:

    Nu je die tarantula gezien hebtben je natuurlijk niet meer bang voor spinnen. Dat scheelt wel,want dan kan ik je gewoon vragen om voor mij wat uit de kelder te halen.Prachtige reis lijkt mij. Mooi om al die dieren en de natuur te zien. Ik begrijp dat je niet in het meer kon zwemmen met al die kaaimannen. Vandaag nog een berichtje gelezen in de krant van een man die een golfballetje wilde halen uit de vijver en toen ook zijn arm kwijt was door een alligator van ruim 4 meter. Die verwacht je ook niet op een golfterrein lijkt me.
    Jammer dat de schijteritus steeds terug komt. Nog geen goede Peruaanse medicijnen gevonden? Hoe gaat het Spaans na zo'n internationale week?

    Liefs Mama

  • 10 Oktober 2009 - 16:48

    Attje:

    Fantastisch Marieke wat je allemaal gezien hebt. Dan is vroeg opstaan toch niet zo'n probleem. Leuke foto's. Kunnen op die manier een beetje met je meereizen. Hier heeft de herfst zijn intrede gedaan en kunnen we ook genieten van mooie herfstkleuren. Liefs Attje

  • 18 Oktober 2009 - 11:13

    Bonne En Jelle:

    We, Bonne en ik, zijn (net terug van een mooie reis door Zuid-Afrika)bij mem en lezen je prachtige verslagen. Wat maak je veel bijzonders mee, prachtig om dat allemaal te lezen en met de foto's erbij ook een beetje mee te maken. Hier in Drachten is het nu een mooie herfstdag. Mem/Beppe heeft haar best gedaan voor een heerlijke maaltijd waaraan we straks beginnen. Leuk om zo door jou op de hoogte te blijven van al je avonturen. Geniet ze, en hartelijke groeten van ons allemaal!

    Beppe, Bonne en Jelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 November 2009

Hulp

14 November 2009

Peruaanse kinderen

05 November 2009

Duizelingwekkende Hoogtes

09 Oktober 2009

Manu Jungle

19 September 2009

Tarray, een andere school
Marieke

Actief sinds 02 Juli 2009
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 22099

Voorgaande reizen:

08 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Mijn tweede reis

01 Juli 2009 - 22 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: