Mal de altura en andere dingen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu Mal de altura en andere dingen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu

Mal de altura en andere dingen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

05 September 2009 | Peru, Cusco

Van Los Angeles naar Lima naar Cusco is het traject wat ik heb afgelegd in twee dagen. Dat betekende veel vliegtuig en weinig anders. Ik landde rond 1 uur in Lima, werd opgehaald door een Peruaan die me naar mijn hotel bracht. Dit hotel lag niet bepaald dicht bij de luchthaven en toen ik in zijn auto zat dacht ik echt, 'Waar gaat dit heen?!' Dat kon ik natuurlijk niet vragen omdat de paar woorden die ik wel sprak niet verder gingen dan ja, nee en het gaat goed. Na een half uur kwam ik heelhuids aan in het hotel en ging slapen, de volgende dag zou ik om half 8 al weer naar de luchthaven gaan omdat de vluchten naar Cusco alleen in de ochtend gaan. Dit heeft te maken met de ligging in de bergen. Alleen in de ochtend staat de wind zo dat de bergen niet tegen de bergen opgeblazen worden en dus alleen in de ochtend is het vliegveld van Cusco open.

Op Cusco werd ik ook weer opgehaald en naar mijn familie gebracht. Daar at ik lunch en ging slapen. De familie is erg aardig en zorgt heel erg goed voor me. Ondanks de vele taalstoornissen die er zijn, ik spreek/sprak geen woord Spaans, zij niets Engels, komen we er toch redelijk goed uit.

Zondag was de dag van de stadstour, al kun je het moeilijk een tour door de stad noemen omdat we misschien twee straten in zijn gelopen en dat was t. Daarna ging ik met de andere groep wat drinken op het balkon van een cafe, dat was erg gezellig. 's Avonds/'s nachts was echter minder geslaagd. Ik kreeg erg last van een super hoge hartslag en moest daarvoor de volgende dag naar het ziekenhuis. Het bleek hoogteziekte te zijn. Ik kreeg pillen en Oxyshot. Inmiddels gaat dat al een stuk beter, al merk ik nog steeds dat ik niet op een voor mij aangename hoogte verkeer. De trap is net als een killerlopen, je bent echt kapot als je bovenaan bent. Het medicijn is dus de trap op lopen en bij elke trede een paar seconde rust nemen. Zo doe ik dat ongeveer...

De Spaanse lessen hebben zeker nut, net als praten met het gezin. Ik moet wel spaans praten omdat ik anders helemaal niet kan praten. Het is daarom ook fijn dat de mensen die naar de school gaan niet zelf ook spaanstalig zijn, maar duitssprekend, engelssprekend of nederlandssprekend. Dan kun je ook af en toe een gesprek met wat meer diepgang en wat meer vaart maken.

Van Cusco zelf heb ik nog niet veel gezien, maar ik ga vandaag met Anja een beetje touren.

Als ik meer weet te vertellen over de stad of andere ervaringen heb, laat ik dat uiteraard weten!

  • 05 September 2009 - 16:40

    Kees:

    Ik ga eens koekeloeren hoe Cuzco er nou uitziet. Misschien hebben ze streetview. Krijg ik wellicht een indruk van de hoogte van de trappen die je nu als een amechtig oud paard bestijgt :)
    kus

  • 05 September 2009 - 16:46

    Kees:

    wat is eigenlijk de wijk waarin je zit? Daarvan zijn wel foto's te bekijken op google maps

  • 06 September 2009 - 15:18

    Metsje:

    He, gelukkig dat je als een speer gaat met dat Spaans, door het gezin is er geen escape. Jammer dat je ook nog de gelegenheid hebt om een verdiepend gesprek te voeren in een andere taal,anders zat je in no time ook op dat level in het Spaans. Maar ja gezelligheid is naturlijk ook heel belangrijk en dat gaat het beste waneer je elkaar ook wat beter begrijpt. Hoe was het touren met Anja?Is cuzco echt zo'n prachtige stad als ze zeggen?

    Liefs mama

  • 06 September 2009 - 21:18

    Shelley:

    Fijn om te lezen dat je ook daar weer veilig aangekomen bent!
    Ik lees nog steeds trouw je verhalen hoor:)
    Fijn dat je ook nog eens aanspraak in andere talen hebt. Telkens met zo'n gebrek spreken lijkt me heel vermoeiend. Maar dat gaat vast snel vooruit.
    Ik wens je een fijne tijd in Peru en tot je volgende bericht!

    Liefs!

  • 07 September 2009 - 08:22

    Anne Marie:

    Zo maak je wat mee, met de tijd zal je wel wennen aan de hoogte, de wind en de trappen. Wat leuk dat je al die andere mensen die je daar ontmoet op verschillende manieren kunt spreken, anne marie

  • 08 September 2009 - 13:58

    Nynke:

    He, wat doen jullie in de lessen? Moet je rijtjes leren, of praten jullie meer met elkaar? Echt gaaf dat het zo snel gaat. Leuke Spaanse kinderboeken, helpt ook!
    Veel plezier weer.

  • 08 September 2009 - 15:26

    Simone:

    Dag lieve marieke,

    Ik hou van je en ik mis je!
    Maar je hebt het wel leuk merk ik.
    Ik weet nooit wat ik neer moet zetten want ik spreek je al zoveel op msn.
    Mama vond/vind dat ik te weinig typ.
    Maar dat laat ik lekker zo!

    xx

  • 09 September 2009 - 12:42

    Nicolette:

    Jeetje, de twee maanden in Amerika zitten er al weer op en je bent alweer in Peru! Hoop dat je er nog een mooie tijd zult beleven...

    Voor het geval je nog wat leuke hoogtepunten wilt weten m.b.t. dames 1 (je oude teampje, weet je nog wel hehe ;)):
    We hebben 3-0 gewonnen van Barneveld (1e klasse) in een oefenwedtrijd. A.s. zondag de 1e competitie: BULLY!!!

    We pakken ze... ;)

    Veel plezier en succes in Peru en pas goed op jezelf!

  • 09 September 2009 - 20:05

    Paul:

    Hey marieke,

    het is altijd leuk om je ervaringen te lezen!
    Hoop dat je snel van die hoogteziekte af bent, en dat je al snel wat spaans onder de knie krijgt. :)
    Ben stiekum wel trots op je, dat je dit grote avontuur aangaat! Keep writing! En foto's plaatsen!!!
    Dikke knuffel van je neef! (K)

  • 13 September 2009 - 09:35

    Namkje:

    Jij beleeft wel het een en ander daar. Ben je al een beetje gewend aan de hoogte? Een hele verandering en ja, dat brengt soms onaangename verrassingen met zich mee. Gelukkig dat het nu al weer een stuk beter gaat! Dat Spaans komt volgens mij helemaal goed.Ben heel benieuwd naar je volgend verslag.

    Veel liefs, Namkje

  • 03 December 2009 - 12:28

    Anna:

    :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 November 2009

Hulp

14 November 2009

Peruaanse kinderen

05 November 2009

Duizelingwekkende Hoogtes

09 Oktober 2009

Manu Jungle

19 September 2009

Tarray, een andere school
Marieke

Actief sinds 02 Juli 2009
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 22104

Voorgaande reizen:

08 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Mijn tweede reis

01 Juli 2009 - 22 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: