Mijn eerste dagen - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 Mei 2012 | Uruguay, Montevideo

Hey Iedereen,

Ik ben inmiddels veilig aangekomen op mijn eindbestemming Montevideo. Op dinsdag nam ik het vliegtuig naar Buenos Aires via Sao Paolo. Ik kon gelijk beginnen met het oefenen van mijn Spaans, aangezien ik naast een Boliviaan zat die mij vertelde dat hij van China naar Bolivia ging, via Amsterdam. Een verschrikkelijk lange reis... Maar meer nog dan praten, keek ik films, het grote voordeel van vliegen is dat je alle nieuwe films die je nog wilde zien kan zien :) Vooral van ¨The Help¨ was ik erg onder de indruk, een aanrader voor iedereen!

Buenos Aies is een erg drukke stad, met grote wegen en een typische manier van deelnemen aan het verkeer. In the Lonely Planet had ik gelezen dat er relatief veel voetgangers sterven in het verkeer, dus ik was voorbereid op een grote chaos en aggresieve mobilisten. Ondanks dat de meeste autos ongeveer 60 reden als de wegen vrij waren, waren het voornamelijk de voetgangers die zich anders opstelden. Aangezien er niet altijd verkeerslichten voor voetgangers zijn, moet je kijken naar de reguliere lichten. Maar als voetganger heb je natuurlijk niet echt zin om te wachten, dus je steekt gewoon over wanneer het kan, als er even geen auto komt. Het duurde minstens een dag voordat ik de manieren in het verkeer begreep. Nu snap ik waarom er zo veel verkeersdoden zijn, het is namelijk gewoon anders uitkijken! :) In Montevideo is het ongeveer het zelfde, alleen dan met minder autos en iets rustigere chauffeurs.

Wat me verder opviel, voornamelijk aan Buenos Aires, is dat er overal agenten zijn. Ze lopen niet met grote geweren, maar ze staan wel bij iedere bank een beetje om zich heen te kijken. In Montevideo zijn minder agenten, maar degene die ik heb gezien, dragen wel geweren. Van mijn hospita hoorde ik dat er in Montevideo tegenwoordig grotere problemen zijn met de veiligheid. Zij gaf de schuld aan het drugsverkeer en de ¨pasta base¨ (crack). Hiervan worden de mensen erg aggressief en wordt er openlijk geroofd en bedreigd. Dit vind gelukkig alleen echt plaats in de avond omdat er overdag te veel mensen op straat zijn. ´s Avonds niet alleen op straat zijn, lijkt geen overbodige luxe te zijn.

Op facebook en picasaweb.google.com/izelaar heb ik fotos online gezet om een beeld te geven van de beide steden. Simone zei dat de oude gebouwen haar aan Berlijn deden denken. Dit is een goede conclusie, al ervaar ik de stad niet als Berlijn, omdat er ook veel gebouwen in een klassieke stijl tussen de saaie eenheden staan. Verder zijn de wegen dus erg breed, wat misschien wel een beetje doet denken aan de grote Parijse wegen. Maar meer nog zijn de steden een mix van alles wat het moeilijk maakt ze goed te beschrijven. Ik zal binnenkort een tour door de stad maken en het straatbeeld proberen vast te leggen!

Meer weet ik nu niet te vertellen. Maandag ga ik actief beginnen met mijn onderzoek, nu ga ik nog even genieten van mijn vakantie :)

Xx

  • 13 Mei 2012 - 08:13

    Kees:

    He Marie, Leuk om te lezen. De verwondering van een andere wereld peil ik. Dat vind ik ook het leuke van reizen, dat het zo interessant anders is dan je gewend bent. Tot later. Ga nu ook je foto's bekijken. Zien of die dure investering de moeite waard was :) Xxx

  • 13 Mei 2012 - 10:45

    Nynke:

    Hey, Buenos Aires lijkt me leuk. Je hebt natuurlijk niet veel tijd gehad om er echt in te duiken maar dat komt vast nog wel eens.
    Eerst Montevideo maar afstruinen.
    Ja, die agenten herinner ik me van Caracas. Ben benieuwd hoe we dat in A'dam zouden ervaren. Best bizar lijkt me dat. Vraag is of het veiliger is. Wellicht zijn die agenten gewoon totaal verweven met de drugsscene en maken ze hun baantje nog een beetje dragelijk door wat actie aan te brengen via hun contacten in de onderwereld.
    Hoe ga je morgen beginnen? Ga je dan eerst naar de universiteit? Of ga je mensen benaderen? Ken je daar nu ook mensen?
    Vroeg me trouwens nog af of je nou bij die hospita eet of dat je daar zelf een kookplaat/keuken hebt? Of ga je naar de mensa? Haha, dat houdt mij dan weer bezig. Jou vast niet.
    He, keep in touch. Leuk, je foto's. Ben benieuwd welke mensen je leert kennen en wat je daar echt heel fijn gaat vinden.
    xxx

  • 13 Mei 2012 - 18:47

    Paul:

    Hey dame, pas maar goed op jezelf! En natuurlijk veel mooie verhalen schrijven :) en foto's maken. Veel suc6 en plezier met het onderzoek!

    Xx je neef

  • 13 Mei 2012 - 22:36

    Metsje:

    Leuk om te horen dat alles goed gaat. Mijn vorige bericht is kennelijk niet over gekomen. Maar gelukkig hebben we even kunnen bellen.
    Ik zie nog geen foto's op facebook maar misschien morgen wel.
    Geniet ervan en wie weet komt deze reactie wel door!
    Liefs mama en ........... Tot woensdag!

  • 14 Mei 2012 - 17:01

    Simone:

    Heey diks,

    Ik wil ook mee, heb zojuist gekookt..
    Maar wel wraps, maar dat geeft niet was best lekker! We staan eerste nu, ik denk voor een dag dan niet meer ;)! Nog een weekje en dan ga ik alweer naar mama dan ben jij al bijna 3 weken weg, en zit je daar alweer een maand hahaa! leuk he! Snel gaat het hoor! Maar toch duurt het allemaal wel lang, school is stress maar ik ga er maar wat van maken!

    veel kusjes!
    little sis

  • 16 Mei 2012 - 17:17

    Marès:

    Hey Marieke!

    Goed om te lezen dat je veilig geïnstalleerd bent! We hebben je nog zien vertrekken vanaf de gate en startbaan de 8e, hopelijk heb je ons zien zwaaien :)! Relaxse lekker nog even en heel veel succes vanaf maandag!

    xxx

    ps: ik hou Simone wel een beetje in de gaten tot dat je weer terug bent ;-)!

  • 24 Mei 2012 - 14:57

    Elike:

    Hi! Ik heb eindelijk internet (nog voordat je terug bent ;D), kan ik eindelijk alle foto's zien en alle verhalen lezen. Ben benieuwd hoe het met je onderzoek gaat. Heel veel plezier en succes!!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 02 Juli 2009
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 22092

Voorgaande reizen:

08 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Mijn tweede reis

01 Juli 2009 - 22 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: