Bijna! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu Bijna! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Izelaar - WaarBenJij.nu

Bijna!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

02 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Hey iedereen,

Over alweer 6 dagen vlieg ik via Sao Paolo naar Buenos Aires om vervolgens 3 maanden in Montevideo onderzoek te gaan doen voor mijn studie. Ik dacht dat het wel interessant zou zijn als ik jullie wat meer over de achtergrond zou gaan vertellen nu ik bijna vertrek :)

Op dinsdag 8 mei vlieg ik naar Buenos Aires waar ik om ongeveer 2300 lokale tijd aankom. Ik heb mezelf een dagje rust gegund om een beetje uit te kunnen slapen en ook rond te kunnen wandelen in Buenos Aires. Op donderdag 10 mei, twee nachtjes later dus, ga ik met de boot van Buenos Aires naar Montevideo. Daar zal ik verblijven in hartje centrum bij een hospita die alleen woont en mij een kleine kamer aanbood. Ik ben via via met haar in contact gekomen (@Beatrice, bedankt!). Ik ben erg benieuwd hoe alles er precies uitziet, want de fotos waren van erg slechte kwaliteit. Ik zal jullie uiteraard mooiere laten zien gemaakt met mijn nieuwe camera :D

Ik heb mezelf drie dagen vrij gegeven waardoor ik op maandag zal beginnen met mijn eerste onderzoekshandelingen. Mijn onderzoek zal gaan over het participatieve decentralisatie beleid van Frente Amplio. Frente Amplio is een politieke partij die in 1971 is ontstaan. Deze partij is een verzameling van bijna alles wat links is, christendemocraten, socialisten, marxisten, etc. In 1973 begon een moeilijke periode voor de partij. Het land werd vanaf dat moment bestuurd door militairen, met aan het hoofd een president aangewezen door die eerder genoemde militairen. De militairen verboden onder andere het aanhangen van het Marxisme, waardoor de aanhangers van Frente Amplio vervolgd werden. Gelukkig voor Frente Amplio besloot de bevolking in een referendum gehouden door het leger, te stemmen tegen het regime en terug te willen naar een democratie. Vanaf de terugkeer naar democratie werd Frente Amplio steeds groter en gewenster onder de bevolking. In 1989 stemden de inwoners van Montevideo met een meerderheid op Frente Amplio en werd Tabaré Vázquez de eerste linkse burgemeester van de stad. Onder Vázquez werd het participatieve decentralisatie beleid doorgevoerd. Dit beleid hield in dat de stad opgedeeld werd in stadsdelen die ieder hun eigen stadsraad kregen. Op deze manier moesten administratieve zaken sneller en soepeler verlopen. Daarnaast was het idee dat de bevolking inspraak kreeg in verschillende gemeentelijke zaken. Ik wil in mijn scriptie schrijven over dit onderwerp, vandaar dat ik naar Montevideo ga om onderzoek te doen.

Dat was mijn onderzoek in een notendop. Ik hoop dat jullie het begrepen hebben!

Tot in augustus.

Xx Marieke

• 02 Mei 2012 - 10:00

Simone:

Oja en ze mag praten met de president misschien! Hoe cool is dat ;)! Izelaren worden beroemd!
    Heel veel plezier ga je missen!

kus

• 02 Mei 2012 - 11:19

Anne Marie :

Marieke,
    het onderwerp staat mij zeer aan, ook ik ben benieuwd wat de waarde is gebleken van decentraal bestuur en beleid in Montevideo en Uruguay. Houd ons hier in Nederland maar goed op de hoogte want de Amsterdamse stadsdelen staan op de nominatie vleugellam gemaakt te worden. Terwijl er zoveel resultaat is gehaald met het bestuur dichtbij brengen en bewoners en ondernemers op deze wijze invloed te geven.

• 02 Mei 2012 - 17:35

Kees:

Ben benieuwd naar je bevindingen. Hoe het is om onderzoek te doen, of je dat een beetje in het Spaans kunt doen en of het lukt om interessante mensen te spreken te krijgen. Nog maar een paar dagen en dan zwaaien we je uit!

• 05 Mei 2012 - 14:03

Metsje:

Hoi Marieke,

Leuk onderwerp en daarna kun je het onderzoek misschien ook wel doen in Amsterdam. Uitzwaaien zal ik doen vanuit Gambia. Veel liefs, pas goed op jezelf en maak er een mooie tijd van. Mama

• 07 Mei 2012 - 10:44

Yvonne:

Oeh....bijna!!!! Heel veel succes en ook heel erg veel plezier. Ik zal je volgen! ;) Zorg maar dat je hard werkt, dan kan je ook nog even een maandje vrij zijn! :)

Goede vlucht morgen!

x

• 08 Mei 2012 - 19:27

Anneke Tamsma:

He meid, ik hoop dat je een voorspoedige reis hebt. Veel mag zien en onderzoeken!!
    Pas goed op jezelf meid, ik denk aan je!!
    Zal je goed volgen daar in de big city van Monteviedeo.
    Liefs,
    Anneke

• 11 Mei 2012 - 15:42

Martijn:

Zo lezend is de stap van Amsterdam naar Montevideo niet eens zo heel groot.....
    Hoop dat je een goede reis hebt gehad en een beetje bent gesetteld in je nieuwe kamer(tje).
    Heel veel succes!
    Groeten uit Schiphol !!

• 14 Mei 2012 - 13:38

Nynke:

By the way, was deze even vergeten... Maar wat trekt je in dit onderzoek. Het is weer heel anders dan je vorige. Vind het wel intressant dat je dit kiest maar dat kan ik wel vinden alleen... wat vind je zelf? Wil je eens kijken hoe het daar is uitgepakt tov wat hier gebeurt, nu de politiek aan invloed lijkt te verliezen? Kortom: wat is je overweging? x